Voorbeelden casussen

2024

Op 2 januari vraagt een medewerker van Vluchtelingenwerk leefgeldbonnen aan. In het kader van gezinshereniging zijn vrouw en dochters naar Nederland gekomen. Het probleem is dat het op dit moment zeker acht weken duurt voordat er een BSN is toegekend en de gemeente de uitkering kan aanpassen. SUNR verstrekt ter overbrugging leefgeld bonnen.

Op 5 januari doet een medewerker van Incluzio een beroep op SUNR voor repatriëringskosten. De overledene had geen reisverzekering afgesloten en overleed tijdens zijn terugvlucht naar Nederland. Het bestuur heeft de helft van de kosten voor rekening van SUNR genomen.

Op 9 januari doet een medewerker van de gemeente Rheden een beroep op SUNR voor een inwoner die door een woningbrand tijdelijk geen toegang heeft tot de woning, dus ook niet tot zijn bankpas. SUNR verstrekt leefgeldbonnen ter overbrugging.

Op 12 februari vraagt een bewindvoerder geld voor een client om een telefoon te kunnen kopen. Deze is noodzakelijk omdat mijnheer bereikbaar moet zijn voor zijn mentor / bewindvoerder, maar vooral voor zijn ambulant begeleider. SUNR geeft toestemming een telefoon voor het afgesproken bedrag aan te schaffen.

Op 13 februari vraagt een bewindvoerder een bijdrage voor een man die na de echtscheiding de woning moet verlaten. Door het inkomen op minimumniveau is er geen ruimte om te reserveren geweest. Omdat er sprake is van een situatie waarbij de kinderen ook bij vader zullen verblijven geeft SUN een vloer, een matras, kledingkast en een bedrag om overige goederen bij Rataplan te kopen.

Op 14 februari vraagt een bewindvoerder een elektrische fiets voor een client aan. Omdat de dagbesteding van mijnheer hemelsbreed 4 kilometer van zijn woning is en er geen medische redenen bekend zijn, wordt de aanvraag afgewezen.

Eveneens op 14 februari doet een medewerker van Incluzio een aanvraag voor een inwoner die kampt met psychische problemen en zich om die reden onveilig voelt. Er wordt geld ter beschikking gesteld zodat er een schutting geplaatst kan worden.

Op 15 februari wordt een aanvraag gedaan voor een ID kaart. Omdat een dergelijke kaart noodzakelijk is om (overheids) zaken te kunnen regelen en voor legitimatie wordt deze aanvraag -  bij gebrek aan eigen middelen van mijnheer - toegekend.

Op 11 maart vraagt een medewerker van de gemeente Rheden hulp voor een mevrouw die in de problemen dreigt te komen doordat ze een noodzakelijke bril voor haar dochter heeft aangeschaft en betaald. Daarnaast heeft mevrouw veel tandpijn en is niet aanvullend verzekerd. Haar - tijdelijk – tekort aan geld wordt opgelost door een aantal weken leefgeldbonnen te verstrekken. Voor haar tandpijn wordt mevrouw verwezen naar de AKMA die op kosten van SUNR een 1e behandeling verricht, gericht op pijnbestrijding.

Op 13 maart doet een medewerker van Incluzio een aanvraag voor een inwoner die een geluiddempende vloer nodig heeft. Hij kan deze niet zelf bekostigen in verband met grote uitgaven voor een juridische procedure. Omdat er sprake is van een pasgeboren baby, besluit het bestuur de aanvraag toe te kennen.

Op 21 maart komt er een aanvraag binnen van een medewerker van de gemeente Rheden voor een inwoner die een gasfornuis nodig heeft. Hoewel een fornuis, net als een droger, wordt gezien als een luxeartikel ziet het bestuur in toenemende mate dat met name een fornuis een noodzaak is voor het bereiden van eten door mensen die,  afkomstig van andere culturen, naar Nederland komen. Deze aanvraag is toegekend.

Op 25 maart dient een medewerker van Humanitas een aanvraag in voor een mevrouw waarvan de fiets dringend gerepareerd moet worden en niet over de financiële middelen beschikt. Deze fiets, en vooral om het model, is zeer belangrijk voor mevrouw in verband met de lage instap. Het bestuur besluit de reparatie te bekostigen zodat mevrouw ondanks haar ziekte toch nog mobiel kan blijven.

Op 5 april vraagt een medewerker van Incluzio een wasdroger aan voor een gezin met twee jonge kinderen. Was binnen drogen is geen optie: het betreft een kleine woning en er is al sprake van schimmelvorming. Het bestuur schenkt een wasdroger.

Op 8 april wordt er door een medewerker van Incluzio een aanvraag ingediend voor een inwoner die over niets meer beschikt. Na een jarenlang verblijf in het buitenland is hij zonder spullen terug in Nederland. SUN Rheden zoekt in deze casus de samenwerking met de Dullerts Stichting. SUNR schenkt een vloer, bed met matras, dekbed met overtrek en kussen met slopen en trapbekleding. Ook betaalt SUNR de 1e maand huur.

Op 9 april komt er van een bewindvoerder een aanvraag binnen voor een vloer en raambekleding. SUNR schenkt bijna altijd een vloer zonder legkosten. Dit omdat we ervan uitgaan dat óf de inwoner zelf de vloer kan leggen óf het netwerk hulp kan bieden bij het leggen van de vloer. Het betreft hier een aanvraag voor een oudere man en het bestuur betaalt de rekening, inclusief legkosten, voor deze vloer. Ook wordt een bedrag voor raamdecoratie ter beschikking gesteld.

Van een medewerker van RIBW komt er een aanvraag binnen voor een dame die noodgedwongen moet verhuizen. Gelet op de problematiek waarmee mevrouw kampt besluit het bestuur de kosten voor de verhuizing door het verhuisbedrijf te vergoeden.

Op 22 april dient een medewerker van Incluzio een aanvraag in voor een zieke inwoner die vanwege zijn gezondheid moet verhuizen. Mijnheer heeft ernstige longproblemen. Gevraagd wordt om een wasdroger, -machine en een kookplaat. Ook vraagt de medewerker het bestuur mee te denken over een lening die mijnheer heeft uitstaan om bepaalde goederen in zijn nieuwe woning over te nemen. De wasmachine, -droger en (inductie)kookplaat worden toegekend. SUNR betaalt in principe geen schulden, maar biedt in voorkomende gevallen maatwerk. In deze casus schenkt het bestuur een bedrag om de schuld af te lossen omdat de  overname een duurzame bijdrage levert aan de herinrichting van de woning.

Op 29 april vraagt een medewerker van Incluzio leefgeldbonnen voor een mevrouw die ziek is geworden in haar proefperiode en daarna door haar werkgever is ontslagen.  Het UWV is nog niet tot een besluit gekomen en daarom vraagt hij voor mevrouw en haar kinderen ter overbrugging leefgeld. SUNR kent 6 weken toe.

Op 29 april vraagt een medewerker van een instelling voor beschermd wonen een stofzuiger aan voor een bewoner. Deze mijnheer is verminderd zelfredzaam. Het ontbreekt mijnheer aan de middelen om deze zelf te kopen maar er is wel dringend behoefte aan. SUN schenkt een stofzuiger.