Voorbeelden casussen
2025
Op 8 januari vraagt een bewindvoerder om hulp voor een cliënt die dringend bedden voor zichzelf en haar kinderen nodig heeft. Er zijn geen reserves. SUNR biedt uitkomst door voor de moeder een bed met matras te geven. Voor de kinderen eveneens een bed compleet, dus met dekbedden en kussens.
Op 22 januari vraagt een bewindvoerder een bril voor een inwoner. Deze heeft geen financiële mogelijkheid om deze bril aan te schaffen, maar er is wel de noodzaak. De zorgverzekeraar betaalt niets. Daarom heeft SUNR een bril bij Pearle bekostigd.
Op 24 januari vraagt een medewerker van Phoenixx een bijdrage voor een inwoner die erin is geslaagd een eigen appartement te gaan betrekken. Er zijn geen reserves opgebouwd. SUNR helpt door een wasmachine, een bed en laptop te schenken en een bedrag om – in het kader van duurzaamheid – benodigde goederen aan te schaffen bij RataPlan.
Op 7 februari stuurt een Schulphulpmaatje een aanvraag in voor een inwoner die geen geldig ID bewijs heeft. Omdat er dan veel niet meer geregeld kan worden, zorgt SUNR voor het geld om het ID bewijs, met pasfoto, aan te kunnen schaffen.
Op 18 februari komt er via een medewerker van het RIBW een verzoek binnen voor een alleenstaande moeder met kinderen. Een kind moet naar school om de Nederlandse taal te leren, maar er is geen geld voor het Openbaar Vervoer. SUNR schenkt een bedrag waarmee het kind één maand naar school kan met het OV, in afwachting van toekenning van de uitkering en de toeslagen.
Op 20 februari vraagt een bewindvoerder voor een alleenstaande moeder met twee kinderen een wasdroger, bedden en een kledingkast. Omdat de bedden en de kledingkast urgent zijn, worden deze toegekend. De wasdroger wordt afgewezen.
Op 13 maart komt er via Humanitas een aanvraag binnen voor een alleenstaande moeder. Zij heeft met haar kinderen in Arnhem ingewoond bij familie en heeft nu in de gemeente Rheden een eigen onderkomen maar geen spullen en geen geld om in te richten. SUN Rheden verzorgt een nieuwe koelkast en kookplaat evenals 3 bedden. Daarnaast krijgt mevrouw een budget om een bank, salontafel, eethoek met stoelen en een kast te kopen (bij RataPlan).
Op 28 maart komt er via een hulpverlener van het RIBW een verzoek binnen om een inwoner te helpen die zelfstandig gaat wonen. Bij gebrek aan spaargeld wordt er een beroep op SUNR gedaan om een vloer te bekostigen. Dit verzoek wordt toegekend, evenals een vergoeding voor verf en lampen (bij RataPlan)
Op 10 april doet een hulpverlener een beroep op ons voor een inwoner van Duiven. Het ontbreekt hem aan een wasmachine. Omdat er nood en urgentie is (drie kinderen) en Duiven niet over een SUN bureau beschikt, schenkt het bestuur deze wasmachine.
Op 15 april doet een bewindvoerder een beroep op SUNR om – gezamenlijk met andere aangeschreven fondsen – een ontruiming te voorkomen door een grote schoonmaak in huis te financieren. De leefomgeving is zo vervuild dat er gezondheidsproblemen zijn, maar er is zeker ook brandgevaar. Omdat er is toegezegd dat er begeleiding komt in de vorm van specialistische thuishulp, zegt SUNR toe een deel van kosten te vergoeden.
Op 22 april komt er via Humanitas een aanvraag binnen voor een inwoner om de 1e maand huur te betalen. Omdat mijnheer in een echtscheiding terecht is gekomen en er geen reserves zijn, kan er geen 2 x huur worden bekostigd. SUNR betaalt de 1e maand huur.
Op 24 april vraagt een medewerker van SIZA een nieuwe E-Bike voor een bewoner om naar de dagbesteding te gaan. Deze bewoner lijdt aan contact– en angststoornissen waardoor het OV echt geen optie is. Omdat deze gift bijdraagt aan een duurzame verbetering van de leefsituatie van mevrouw, kent het bestuur een bedrag toe voor een (goede) 2e hands E-Bike.
Op 25 april komt er via Schuldhulpmaatje een aanvraag binnen voor een inwoner. Deze man heeft schulden en kan daarom geen nieuw ID bewijs verkrijgen. Het ontbreekt ook aan een wasmachine. Er wordt tevens geld gevraagd voor een schutting om de tuin af te scheiden. Het ID bewijs en de wasmachine worden toegekend, de schutting wordt afgewezen omdat daar geen urgentie voor is.
Op 8 mei doet een bewindvoerder een beroep op SUNR voor een inwoner. Er wordt gevraagd om hulp bij het bekostigen van een behandeling orthodontie. Omdat SUNR alleen hulp biedt bij acute mondzorg, wordt deze aanvraag afgewezen en doorverwezen.
Op 8 mei doet een hulpverlener een aanvraag voor een jongeman die een eigen appartement gaat betrekken. Omdat deze man geen netwerk heeft en geen spaarmogelijkheden, helpt SUNR met het inrichten van zijn eerste eigen woning door een bed, kast, stofzuiger, magnetron, borden, pannen en bestek, raambekleding en koffiezetapparaat te bekostigen. Deels via Rataplan.
Op 9 mei doet een medewerker van de gemeente Rheden een aanvraag voor een inwoner. Deze wordt behandeld voor een verslaving. De behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar. De reiskosten worden nagenoeg eveneens helemaal vergoed. Echter kan de inwoner, omdat hij op bijstandsniveau leeft, het resterende bedrag van de reiskosten niet betalen. SUNR schiet te hulp en betaalt het restant bedrag zodat mijnheer aan zijn therapie kan beginnen.
Op 12 mei doet een medewerker van Incluzio een (herhaald) verzoek op SUNR om een inwoner te helpen met leefgeldbonnen. Mijnheer is in afwachting van een uitkering. De bonnen zijn opnieuw verstrekt voor een periode van 6 weken, omdat er sprake is van urgentie en nood.
Op 16 mei vraagt een bewindvoerder hulp bij het inrichten van een woning. De cliënt verhuist naar de gemeente Rheden. Zij woont met twee kinderen in een te kleine woning en kan door woningruil haar kinderen een eigen slaapkamer geven. SUN Rheden heeft geholpen om het huis in te richten met een vloer, raambekleding en bedden voor de kinderen.
Op 11 juni vraagt een medewerker van Humanitas om een ID kaart voor een 32 jarige inwoner. Het ontbreekt mevrouw aan de middelen om dit noodzakelijke document te kunnen kopen. SUNR zorgt ervoor dat mevrouw deze kaart kan aanschaffen.
Op 17 juni doet een bewindvoerder een aanvraag voor een 67-jarige inwoner. Zijn woning is vol en vuil en er is professionele hulp nodig om deze klus te kunnen klaren. Samen met een andere organisatie bekostigd SUNR deze werkzaamheden waardoor weer in een schoon en opgeruimd huis kan wonen.
Op 20 juni doet een medewerker van het RIBW een aanvraag voor een 57-jarige inwoner. De wasmachine is stuk gegaan en het ontbreekt mevrouw aan de middelen om deze te kunnen vervangen. SUNR schiet te hulp met een nieuwe wasmachine.
Op 14 augustus doet een medewerker van Incluzio een aanvraag voor een 67-jarige inwoner. Mevrouw heeft een bescheiden inkomen en zit al een tijdje zonder koelkast. SUNR zorgt voor een koelkast met vriesdeel voor mevrouw.
Op 11 september vraagt een medewerker van Incluzio SUNR om hulp voor een vrouw zonder vaste woon- of verblijfplaats. Er is wel een postadres in de gemeente Rheden. Om te helpen geeft SUNR voor zes weken leefgeldbonnen, zodat mevrouw in elk geval wat levensmiddelen kan kopen.
Op 25 september doet een hulpverlener een beroep op SUN Rheden voor een 48-jarige man die dringend hulp nodig heeft om zijn appartement in te richten. Deze man is door omstandigheden dakloos geraakt en heeft gelukkig weer onderdak gevonden. SUN Rheden schenkt een koelkast met kookplaat, een stofzuiger, een bed (compleet), serviesgoed en pannen.
Eveneens op die dag vraagt een consulent van de gemeente Rheden aan SUNR om leefgeldbonnen voor een 67-jarige inwoner. Deze verkeert in de problemen door een beslag dat veel te hoog gelegd is. De leefgeldbonnen worden verstrekt zodat mevrouw weer boodschappen kan doen.
Op 22 september vraagt een medewerker van Entrea voor een gezin met drie kinderen een wasmachine aan. Ze hebben geprobeerd hun huidige te laten repareren, maar dat was niet meer mogelijk. SUN heeft een wasmachine geschonken.
Op 25 september vraagt een medewerker van GewoonZo een kookplaat, koelkast, stofzuiger en borden, pannen en bestek voor een bewoner die een tijd dakloos is geweest. Deze goederen worden toegekend.
Op 22 oktober vraagt een medewerker van Humanitas hulp voor een inwoner met tandpijn. SUN Rheden verwijst naar AKMA voor een behandeling die gericht is op pijnbestrijding. Mevrouw heeft schulden en is daardoor niet verzekerd. Deze pijnbestrijdings-behandeling bij AKMA wordt vergoed door SUN Rheden.
Op 31 oktober doet een medewerker van Humanitas een aanvraag voor een 35-jarige inwoner. Het inkomen is op bijstandsniveau en er is geen reserve om de kosten van een fietsreparatie te bekostigen. SUNR betaalt deze kosten zodat mevrouw weer kan beschikken over haar fiets.